Jelenlegi hely

Téli gyümölcsök

Téli gyümölcsök
A tél próbára teszi a szervezetet, és hatalmas szüksége van a vitaminokra, de nem mindegy, milyen gyümölcsök fogyasztásával nyerjük ki azokat. Számos egzotikus vagy kevésbé egzotikus, ám annál vitamindúsabb gyümölcs vár arra, hogy megkóstoljuk.
A tél próbára teszi a szervezetet, és hatalmas szüksége van a vitaminokra, de nem mindegy, milyen gyümölcsök fogyasztásával nyerjük ki azokat. Számos egzotikus vagy kevésbé egzotikus, ám annál vitamindúsabb gyümölcs vár arra, hogy megkóstoljuk.

A gyümölcsök legértékesebb táplálékaink közé tartoznak. Szerencsére, télen is tudunk gyümölcsöt fogyasztani. Ezek egy része nem nálunk terem, hanem a tőlünk délebbre fekvő országokban. A déligyümölcsök, különösen a citrusfélék rengeteg antioxidánst tartalmaznak: két mandarinból hozzájuthatsz a szükséges napi C-vitamin mennyiséghez.

Banán

Ez a gyümölcs az idegek tápláléka, hiszen bőven tartalmaz B6-vitamint, ezenkívül sok erőnlétfokozó kálium is található benne, ezért a tanulást is segíti. Alacsony kalória tartalom mellett kálium és rost tartalma jelentős, segíti a belekben működő jó baktériumok fennmaradását.  Egyik nagy előnye, hogy időhiányban akár egy-egy étkezést is pótolhat. Fogyasszuk a téli estéken, ha már nehezünkre esik figyelni a munkára vagy a tananyagra.

Kivi

A kivit Kínában természetes antibiotikumnak tartják, ezenkívül kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs, és ráadásul sokkal inkább kíméli a gyomrot. A kivi természetes segítője a rák elleni küzdelemnek, s aki naponta fogyasztja, igazán sokat tesz az ellen, hogy a rák kialakuljon a szervezetében. Rost-, kálium- és magnézium tartalma is jelentős. Az érett kivi lédús, ezért friss gyümölcslé is készíthető belőle.

Citrom

Sok C-vitamint tartalmaz. Már a 18. században felfedezték, hogy fogyasztásával megelőzhető a skorbut nevű betegség, amely miatt a 15. és 16. száradban a híres hajósok: Vasco da Gama és Magellán az óceánon hajózva – ahol hosszú ideig nem jutottak hozzá friss zöldségekhez és gyümölcsökhöz - legénységének nagy része életét vesztette. Később James Cook, egy korabeli kutatás alapján saját tengerészeinél savanyú káposzta (amelyben szintén sok C-vitamin van) és citromlé rendszeres kiosztásával  megakadályozta a skorbut kialakulását. A citromban a C-vitamin mellett gyulladásgátló anyagok is vannak és lúgosító hatása is ismert. 

Narancs

C-vitamin tartalma jelentős, de számos más értékes anyag tartalmával segíti egészségünk fennmaradását. Kalciumot, rostokat és gyulladásgátló anyagokat tartalmaz. A gyümölcs héja is nagyon egészséges lenne, de sajnos, mivel nem ismerjük a tárolási és szállítási körülményeket, jobb, ha ennek fogyasztásáról lemondasz.

A frissen csavart narancslé belülről gondoskodik a bőr védelméről, mert sok bőrvédő vitamint tartalmaz, mely erősíti a kötőszövetet, és védi a bőrt a megfázás ellen. A grapefruit sok C-vitamint és nagy mennyiségű béta-karotint tartalmaz, a C - vitamin legfontosabb forrása pedig a citrom.

Grepfrút

C-vitamint, kisebb mennyiségben kalciumot és magnéziumot tartalmaz. Általában reggelire fogyasztják a legszívesebben. Kikanalazzák a belsejét, esetleg kevés mézet is csurgatnak rá, hogy savanykás és kesernyés ízét kissé tompítsák. Kiváló reggeli, felfrissít és már kora reggel ellátja a szervezetet C-vitaminnal.

Nagy mennyiségben tartalmaz A- és C-vitamint, de megtalálható benne a B-vitaminok mindegyik fajtája is. Káliumban is igen gazdag. Alacsony a kalóriatartalma, de azért is kedvelik a diétázók, mert zsírégető enzimjei segítik a súlycsökkenést. Ezenkívül erős vírusölő hatással bír: elősegíti a megfázásos, influenza jellegű betegségek gyógyulását.

Birsalma

Ez a gyümölcs itthon is terem. Rost és C-vitamin tartalma miatt előnyös lenne nyersen is enni, de ezt nem sokan teszik fanyar, kesernyés íze miatt. Sütve, főzve vagy püré formájában elkészítve sült húsok remek kiegészítője. Birsalma sajtot is szokás készíteni, ami nagyon finom (főként, ha dió is van benne), de ajánlatos vele vigyázni, mert nagyon magas a cukor tartalma.

Gránátalma

Kissé fanyar, kesernyés ízű, mégis csak egyszer kell megkóstolni, hogy soha többet ne idegenkedjünk tőle. Sokoldalúan használható. Kettévágva, kimagozva fogyasztható. A magozása talán kicsit fáradságos, de megéri. A gyümölcshúsból befőttet, lekvárt, sőt savanyúságot is készíthetünk. A legelterjedtebb felhasználási módja talán a húsok mellé készített mártás.

Legnagyobb előnye mégis gyógyító hatásában rejlik. Nagyon magas a C-vitamin-tartalma. Elsősorban érelmeszesedés és magas vérnyomás ellen hatékony. A legújabb kutatások szerint még a rákbetegségek megelőzésében is jelentős szerepe lehet. A káros koleszterinszintet akár 20 százalékkal is képes csökkenteni. Hatóanyagai korlátozzák a cukor felszívódását, ezért a cukorbetegség megelőzésében is komoly szerepe van.

Papaya

Szerencsére ma már nem csak konzervváltozatban kapható ez a finomság. A nagyobb üzletekben darabra is vásárolhatunk papayát. Nagyon finom és édes harapnivaló, íze olyan, mint egy lédúsabb sárgarépa. Gyümölcssalátában jól érezhető az aromája, de sima zöld salátába is keverhetjük. Nagyon magas az A-vitamin-tartalma, jót tesz a bőrnek, segít ugyanis halványítani a napfény hiányában megjelenő pigmentfoltokat.

Karambola vagy csillaggyümölcs

Ez az érdekes, csillag alakú gyümölcs ma már a legtöbb üzletben megtalálható. Az egész termés ehető. Illata enyhe, íze kicsit olyan, mint a birsalmáé, bár nagyban függ attól, mennyire érett gyümölcsöt sikerül vásárolnunk, ugyanis akár kissé kesernyésebb darab is kerülhet az asztalunkra. Gyümölcshúsa sárga, áttetsző és lédús. Leginkább salátákba illik, de remek bólék is készíthetők belőle. Kompótként és befőttként is nagyon ízletes.

A gyümölcsben nagyon sok C-vitamin található, emellett igen gazdag vasban, cinkben és kalciumban is. Vásárláskor próbáljunk meg minél hibátlanabb és minél keményebb gyümölcsöt választani. Alaposan mossuk meg, fogyaszthatjuk héjastól.

Füge

A füge olyan bio anyagokat tartalmaz, amelyek közvetlenül az agyra hatnak (rendkívül hatásos téli depresszió ellen). Ezenkívül 11 vitamin van benne, és annak ellenére, hogy édes, 10 dkg-ban csak 60 kalória van, tehát a fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják.

Egészséged érdekében fogyassz télen is naponta gyümölcsöket!

Forrás: Kertportál.hu

További cikkek hasonló témában

Gyepápolási tanácsok

Ahogy éghajlatunk évtizedek óta egyre inkább melegszik, kevesebb...

Levéltetű elleni védekezés háziszerekkel
Egészen kétségbeesetten mentem be kedvenc...
Virágágyi növények
A virágágyba ültethető dísznövények listáját...
Futó- és kúszónövények
A futónövények nem csak szépek, hanem rendkívül...

Hozzászólások