Jelenlegi hely

Gyümölcseink, zöldségeink vitamintartalmának megőrzése

Gyümölcseink, zöldségeink vitamintartalmának megőrzése
Az épen megmaradt, megfelelően tárolt zöldségek és gyümölcsök, illetve a belőlük készült élelmiszerek vitamin és ásványianyag-tartalma folyamatosan csökken.
A legérzékenyebb a C-vitamin, amelynek mennyisége 20 °C-on egynapi tárolás során már 10-50%-kal csökken!

Kisebb a veszteség a hűtött tároláskor, legkevesebb pedig a mélyhűtött tárolás során. Az olyan zöldségfélékben és gyümölcsökben, amelyek mélyhűtését előfőzés előzi meg, tovább növekszik a művelet során fellépő vitamin és ásványianyag-veszteség. Az előfőzés során növénytől függően 30-80% is lehet a veszteség, míg a gőzben való előfőzésnél a veszteségek ennek felét sem teszik ki!

Az előfőzés nélkül, -18°C-on tárolt mélyhűtött gyümölcsök C-vitamin tartalma még féléves tárolás után is csak 10%-nál kisebb értékben csökken!

A különféle tartósító eljárások során jelentkező vitamin veszteségeket illetően a legkíméletesebb módszernek a fagyasztást tartjuk ( 10-25% veszteség), a befőttkészítés ( 30-40% veszteség), lekvárkészítés ( 50-70% veszteség), végül a szárítás következik ( 70-90% veszteség).

Az ételkészítés során is számolnunk kell a vitamintartalom csökkenésével, de hogy ez milyen mértékű, azt jelentősen befolyásolhatjuk. Kisebb a veszteség gőzöléskor, nagyobb ha a főzőlét (pl. burgonyafőzés, főzelékkészítés során) kiöntjük. Ilyenkor a vitamintartalom csökkenése az 50%-ot is meghaladhatja, mivel az el nem bomlott, de a főzőlébe kioldódott vitaminokat elveszítjük!

Hasonlóképpen megnövekszik a veszteség akkor, amikor a megtisztított zöldséget vízben áztatjuk. Az előre megtisztított burgonya felaprítva, vízben tárolva egy órán belül mind a C-vitamin, mind a B-vitamin tartalmából 10%-ot veszít, 12 óra múlva ugyanez 50% (C-vitamin) és 20%-ot (B-vitamin) jelent!
Az elmondottak alapján részesítsük előnyben a gőzölést a főzéssel szemben, főzéskor pedig minél kevesebb főzőlét használjunk, hogy azt az ételkészítés során teljes egészében fel tudjuk használni!

Ne főzzük túl az ételeket, minél kisebb hőhatás éri őket, annál többet tartanak meg értékes komponenseikből. Jól használhatjuk a kuktafazekat a kevés folyadékkal való kíméletes főzéshez, gőzöléshez. Kerüljük a zöldségfélék fölösleges áztatását is! Mind az alapanyagokat, mind a készételt tároljuk hidegen, hosszabb tároláskor mélyhűtve. Ily módon azonos mennyiségű élelmiszerből 20-50%-kal több vitaminhoz, ásványi anyaghoz juthatunk.

Természetesen legnagyobb mértékben akkor jut el hozzánk a vitamintartalom, ha nyersen fogyasztjuk a zöldség és gyümölcs tartalmakat. Ezen nem csak a nyers fogyasztást értjük, hanem a főzés nélkül készített saláták számtalan változatát is!

Bővítsük ki bátran velük étrendünket is!

Forrás: www.kertvarazsmagazin.hu

További cikkek hasonló témában

Bogyók, levelek, termések

Hullanak a fáról a színes levelek és az őszi termések. Egy kis...

Hogyan csempésszünk vidékies könnyedséget

A napsütéses idő visszavonhatatlanul megérkezett - fogalmazódik...

Virágok teleltetése
A dézsában, balkonládában tartott dísznövények...

Hozzászólások