Jelenlegi hely

Ajtó a borászat világába - A szakértő válaszol

Ajtó a borászat világába - A szakértő válaszol

Szakértőinket arról faggattuk, hogy a  magyar bor mennyire népszerű itthon és külföldön.

A magyar bor a nemzetközi termékpalettán is előkelő helyet foglal el?

Domokos Balázs: Igen, jó úton haladunk. A legjobb minőségű boraink a megfelelő helyre kerülnek. Érezhető a jó munka és az összefogás eredménye. Sok elismert magyar szakember dolgozik külföldön. Általuk is volt bizalmuk kipróbálni borainkat és a remek versenyeredményekkel együtt, bekerülhettek a borlapba.

Nagy Imre: A magyar borok minősége messze felülmúlja a nemzetileg elfoglalt helyüket. Francia és spanyol vetélytársaink pozíciója jobbnak mondható, annak ellenére, hogy ár-érték arányban a magyar borok jobbak a kedvezőtlenebb támogatási rendszer ellenére is. A borversenyeken megvannak az ehhez szükséges eredményeink, de marketing és imázs szempontjából a sor végén kullogunk.

Orbán Balázs: A magyar bor nemzetközi viszonylatban is méltó visszhangra talált. Hazánkban is vannak tartósan, kiemelkedő minőséget produkáló területek, és borászatok, akik neve garantálja a kiváló minőséget, ezáltal a keresettséget is. Jellemzően azonban ezek a borok egyelőre főleg a prémium kategóriában képviselik és viszik hazánk jó hírét, a médium és alsó kategóriában elég nagy rendszerezésre volna szükség ár-tekintetben.

Bor kóstoltatásnál milyen kísérőételeket ajánlanak? Hallottunk már sajtról, dióról és újabban csokiról is. Miben hasonlítanak, avagy különböznek ezek?

DB: A hagyományosan bevált falatkákat részesítem előnyben, almával kiegészítve. Ezek az ételek tökéletesen elválasztják az ízeket és gyönyörűen ízlelhetőek, élvezhetőek egymást követően a borok. Amivel kezdetét veszi egy káprázatos utazás...

NI: Mindenképpen apró falatkák, amelyek íz választó és íz harmóniájukban a borokat kiegészítő szerepükért fontosak. A borkóstolókkor helyi kézműves sajtokat, hamuban sült pogácsát, almát, diót, étcsokoládét kínálunk. A sajt és a pogácsa bármilyen borhoz passzol - amennyiben natúr - és hosszabb borsornál megnyugvást is ad a savakra érzékenyebbek számára. Étcsokoládét testes vörösborokhoz, almát almasavban gazdag chardonnay-hoz, dióféléket a lágyan kesernyés fehérborokhoz ajánlok.

OB: A borkóstoltatásnál alapvetően a cél a fontos. Amennyiben teszt-jellegű a kóstoló, ott kifejezetten a borok vizsgálatára és értékelésére törekszünk. Ilyen esetben az „igazi” tesztelők törekszenek minden ízlelést és szaglást befolyásoló tényező kiszorítására, akár a megjelenést szolgáló, erős parfüm mellőzéséig is. Náluk a bor mellé csak víz és kenyér szükségeltetik, természetesen ízléses formában. Más a helyzet, amikor vendéglátást szolgál a borkóstoló. A kísérőételek részét képezik a kulináris élvezetnek, hiszen kiegészítik, kiemelik, harmonikussá teszik az íz-élményt. Ez lehet sajt, olíva, sonka, olajos magvak, csokoládé…

Mennyire fontos a bor jó tálalása, azaz a marketing ugyan olyan fontos, mint maga a termék?

DB: Mint bármi másnál itt is nehéz lenne marketing nélkül a megfelelő szintet megtalálni. Úgy gondolom, hogy a borainkat már kedvelő külföldi éttermi és szállodai értékesítő szakembereket érdemes lenne elhozni hazánkba és megismertetni velük annak származását, hagyományait  is.

NI: A legsikeresebb borok mögött mindig ott van a történet, ahogy megszületett. Akár a palack hátoldalán, akár a borkóstolók során a borász személyes elbeszélése alapján az adott bort közelebb hozza, felkelti az érdeklődést és elgondolkodtat. Kiemelten fontos a borászat neve, ami nagy felelősséget is hordoz magában és a nagy név ellenére sem szabad megfeledkezni a jó ár-érték arányról. A választott palack, címke, kapszula, kartondoboz még az üveg bontása előtt emelni tudja a bor élvezeti értékét, ha elnyeri a kóstoló tetszését.

OB: Mint mindenben, az első benyomás fontos, ez pedig a bornál, étkezésnél sincs másképp. A pincészetek ezért törekszenek –kisebb-nagyobb sikerrel- az esztétikus megjelenésre, ezzel is sugallva hitvallásukat, melyet a palackba töltenek. Alapvetően elmondható, hogy az esztétikai élmény fontos, tradíciókról, érdemekről mesélnek nekünk ezek a palackra ragasztott marketing eszközök.

Domokos Balázs
kertépítő mérnök
Tel.: (06 20) 9460 934
E-mail: kert@kertstudio.hu
kerttervezes.eu

Nagy Imre
vendéglátás igazgató
Borhotel Sziluett Farkasmály
Tel.: (06 70) 315 9645
hotelsziluett.hu

Orbán Balázs
Tel.: (06 20) 9134 957
E-mail: info@boroskellek.hu
boroskellek.hu

További cikkek hasonló témában

Természetessel a természetért

Az utóbbi években a házépítéseknél egyre fontosabbá vált, hogy az...

Mikor érdemes a gyepet trágyázni?
Amikor gyepet vagy pázsitot telepítünk kertünkbe...
Szabadtéri bárpult

Kreatív kültéri tervezési ötletek. Ha kikapcsolódásra vágyik,...

Hozzászólások